Pages

Pages

Pages

sâmbătă, 29 noiembrie 2014

Presedintele parlamentului Estoniei - Moldova este asteptata în Europa


Republica Moldova este asteptata in Europa. Declaratia apartine presedintelui parlamentului Estoniei, Eiki Nestor. Potrivit acestuia, Republica Moldova are toate sansele sa devina un stat european stabil, din punct de vedere politic, si de succes, din punct de vedere economic.  
In ajunul alegerilor parlamentare, parlamentarul estonian le-a dorit cetatenilor moldoveni intelepciune si rezistenta. In aceste zile de odihna, atentia tuturor statelor europene este indreptata catre Republica Moldova, sustine Eiki Nestor.

Potrivit presedintelui Legislativului de la Tallinn, Republica Moldova este pregatita pentru transformari principiale in societate. si anume acest lucru inseamna drumul spre casa, spre Europa.
La randul ei, Estonia a fost ajutata de aliati si parteneri, iar decisiv in acest drum a fost increderea si perseverenta cetatenilor tarii, - a concluzionat seful Legislativului estonian.

Sursa:
[1] http://www.publika.md/presedintele-parlamentului-estoniei--moldova-este-asteptata-in-europa_2171651.html

Rugaciunea Tatal Nostru in mai multe variante si dialecte ale limbii romane


Rugaciunea Tatal Nostru din imaginea de mai sus pare a fi scrisa intr-o limba apropiata de limba romana moderna, nu-i asa? In cartea "Adevărata obârşie a poporului român" de Valeriu D. Popovici-Ursu, Paris ni se spune ca de fapt aceasta este una din variantele rugaciunii Tatal Nostru, scrisa într-un dialect celt al provinciei Wallace din Anglia, rugaciune culeasa si publicata de catre istoricul britanic Chamberlayn intr-o lucrare monumentala care cuprinde rugaciunea Tatal nostru in cateva sute de limbi sau dialecte diferite.

Am putea spune ca de fapt ar fi o confuzie facuta de catre Chamberlayn intre numele provinciei Valahia cu cel al provinciei Wallace ( sau cum este numita aici, Wallica), insa in aceeasi lucrare gasim si varianta rugaciunii din Valahia:

Autorul (Chamberlayn) a scris că limba e „Wallica”, adică velșă, limba celților din Țara Galilor, în loc să scrie că e valahă.Trebuie spus şi care a fost filiera prin care această versiune a ajuns la Chamberlayne: Nicolae Milescu i-a transmis-o lui Stiernhielm. De la Stiernhielm a fost preluată de Müller, iar de la acesta din urmă trece la Chamberlayne.
 Chamberlayne mai dă două versiuni româneşti, ambele identificate ca slave: prima este exact textul de mai sus (adică furnizat de Stiernhielm), dar trecut printr-o revizie îndoielnică la jumătatea drumului său european. Cealaltă versiune, datând de pe la 1600, fusese publicată de Megiser.
1. Stiernhielm – Müller2 – Chamberlayne1 (identificat ca velş);
2. Megiser – Wilkins, Müller1 – Birndorff – Chamberlayne2 (identificat ca slav);
3. Stiernhielm – Müller2 – Birndorff – Chamberlayne3 (identificat ca slav).

Redând rugăciunea Tatăl nostru în cartea sa Adevărata obârşie a poporului român, profesorul Popovici observă şi atenţionează: 
„rostirea rugăciunii Tatăl nostru în limba română de către o comunitate din Walles încă din secolul al XVIII-lea, atestă că celţii şi-au conservat în rugăciune nealterată limba pe care au vorbit-o încă de la creştinare”. 

De asemenea, completează cu noi informaţii ceea ce se ştie despre rugăciune. Aflăm despre 
„Luca Stroici, mare logofăt al Moldovei  din secolul al XVI-lea  că a transcris rugăciunea Tatăl nostru din chirilică cu litere latine, că istoricul polonez Stanislau Sarmecki a aflat de existenţa acestei rugăciuni cu litere latine şi a publicat-o într-un volum încă în anul 1597, care arată aşa cum o rostim astăzi”. 

Şi atrage atenţia:
 „varianta celtică seamănă mai românească decât cele două variante numite din Walahia, fiind mai aproape decât Tatăl nostru transcris de Luca Stroici”.
Poerithele nostru cele ce eşti en cheri 
Svintzascoese  numele teu 
Vie emperetzioe ta 
Facoesa ve ta, cum en tzer ase şi pre poementu 
Poene  noastre datorii le nostre, cum şi noi se loesoem 
datorniczilor nostri 
Si nu dutze pre voi la ispitire 
Tze ne mentueste prenoi de vicleanil. Amin.

 Rugaciunea Tatal nostru in Evangheliarul slavo-roman de la Sibiu(1551-1553) suna cam asa:
„Tată nostru cine eși în cer, svințiască-se Numele Teu, șă se vie înparația Ta, șă se fie voiaTa, cum în cer așa șă pre pomănt. Pita noastră sațiosă dă-ne astădzi șă ne iartă noo datoriele noastre cum iartăm șă noi datornicilor noștri. Șă nu ne du în ispită, însă izbăveaște-ne de reu, că a ta iaste înparația șă putere șă slava în vecie. Amin.”
Sursa: Emil Petrovici, L. Demeny, Evangheliarul slavo-român de la Sibiu. 1551-1553, București, 1971.

Iata si alte variante ale rugaciunii Tatal nostru in mai multe variante si dialecte ale limbii romane:

   Varianta a rugaciunii Tatal nostru din Valahia ( Tara Romaneasca, Muntenia)
   Varianta a rugaciunii Tatal nostru din Moldova ( Moldo-Vlahia)
Varianta a rugaciunii Tatal nostru in dialectul macedo-roman / aroman
Varianta a rugaciunii Tatal nostru din Moldova ( Moldo-Vlahia)
Varianta a rugaciunii Tatal nostru din Principatele Unite( Romania mica)

Surse:





vineri, 28 noiembrie 2014

Artisti de muzica populara din Republica Moldova prezenti de Ziua Nationala a Romaniei la Iasi


La Iasi, artisti de muzica populara din Romania si din Republica Moldova vor concerta luni, inainte de militara care va trece prin Piata Unirii. Pe iesenii ii asteapta luni dimineata in Piata Unirii, incepand cu ora 09:00, un concert de muzica populara intitulat "Noi suntem romani", unde vor fi prezenti si vor canta Petrica Matu Stoian, Laura Lavric, Maria Ghinea iar din Republica Moldova vor veni artistii Zenaida Julea si Nicolae Hlib.Dupa concert va urma un ceremonial religios, discursuri, depuneri de coroane si o parada militara.

Municipalitatea vapregati si aproximativ 7000 de portii de fasole cu carnati. Iesenii sunt asteptati luni in numar mare in Piata Unirii, primarul orasului Iasi insistand chiar pe importanta prezentei a cator mai multi ieseni la acest eveniment:
"Vom avea luni sarbatorirea zilei de 1 Decembrie, in Piata Unirii. E foarte important sa venim in numar cat mai mare pentru ca romanii au nevoie de aceste simboluri. Sa nu uitam ca Iasul a facut un sacrificiu foarte mare in 1859, cand a cedat capitala Bucurestiului. Dupa aceea, in perioada 1916-1918 sa nu uitam ca s-au facut demersuri de la Iasi pentru unirea mare. Sunt multi ieseni care nu stiu rolul Iasului in infaptuirea Unirii Mari si ar fi bine sa venim toti, sa fim solidari cu istoria Iasului si, de ce nu, cu modelele pe care le-am avut in istorie", a declarat primarul Gheorghe Nichita
 Sursa:
[1] http://www.bzi.ro/concert-parada-si-fasole-cu-carnati-de-ziua-nationala-469591

Romanii isi pun speranta in Klaus Johannis. Dar Blaga, MRU? Ptiu drace, da-i cu tamaie, da-i cu aghiasma!


O buna parte dintre romani, atat dintre cei din tara cat si dintre cei din diaspora, si-au pus mari sperante in Klaus Johannis. Insa imaginile tot mai dese in care Johannis este inconjurat de Blaga si MRU ii erodeaza puternic acestuia imaginea. Sunt multe vocile celor care spun pe retelele de socializare ca votul lor acordat lui Klaus Johannis nu este vot de incredere pentru imbuibatii fost PDL-isti si basisti.

Pur si simplu, unii votanti ai lui Johannis nu pot concepe ca acesti fosti basisti vor acum sa castige toata puterea politica in Romania. Urmele guvernarilor dezastruase ale lui Boc & comp. sunt inca prea proaspete si au lasat rani adanci in sufletele oamenilor. Din cauza acestori guvernari sub orice critica si ale dictatorului de la Cotroceni, multi romani au luat in acea peroada calea strainatatii si nici acum inca nu au reusist sa se intoarca in Romania chiar daca multi si-au spus la plecare ca nu va fi una permanenta.

Unii dintre ei chiar au afirmat cu tarie ca daca pe valul de simpatie de care a beneficiat Klaus Johannis vor incerca sa se urce basistii si PDL-istii pentru a ajunge la putere, atunci nu vor ezita sa ceara chiar si demisia lui Johannis, pe principiul pur romanesc: "eu te-am facut, eu te omor...".

Altfel spus, romanii isi spun speranta in Klaus Johannis, noul presedinte ales al romanilor. Dar Blaga, MRU?Ptiu drace, da-i cu tamaie, da-i cu aghiasma!

Cum a fost intampinat Klaus Johannis de catre moldovenii din Republica Moldova


Presedintele ales al Romaniei, Klaus Johannis, cu toate ca apartine minoritatii germane din Romania, fiind etnic sas, a fost intampinat cu caldura de cateva zeci de moldoveni adunati in fata sediului partidului Partidului Liberal Democrat din Moldova (PDLM), acolo unde a avut loc o intrevedere cu presedintele PDLM, fostul prim ministru al Republicii Moldova, Vlad Filat.



Surse:
[2] sursa video : Sergiu Burca , youtube.com

Ghita s-a sacrificat inainte de Craciun! Din pacate, Romania inca mai are destui porci toxici!


Sebastian Ghita, "mogulul perves" asa cum il alinta Dragos Patraru, a decis sa devina carnati, caltabosi si chiftele, sacrificandu-se fara prea multe guitaturi. Sa-i fie soriciul usor si fara prea mult colesterol! Inainte de i se degusta soriciul si a se face pomana porcului ultimile guitaturi ale lui Ghita au sunat cam asa:
Nu imi insusesc valorile reprezentate de Iliescu...
Am fost chemat de domnul Ponta la biroul dansului. Am avut o discutie serioasa despre evenimentele politice din ultima perioada. Cred ca  astazi Victor Ponta este un altfel de lider.  Cred ca a inteles ce vor romanii de la dansul.
Mi-a spus ca declaratiile pe care le-am dat sunt corecte, dar ca nu pot sa am initiative personale nediscutate cu colegii de partid. Am inteles punctul sau de vedere si am hotarat sa demisionez din PSD!
Nu voi mai reveni in acest partid cat timp chestiunile legate de comunism, coruptie si schimbarea legii partidelor politice nu sunt  rezolvate. Imi doresc ca Victor Ponta sa aiba puterea si mintea sa reformeze acest  partid!
Sunt un om tanar, mi-am construit cariera ca antreprenor, mi-am castigat  o pozitie respectata in societatea romaneasca si nu cred ca eu trebuie  sa-mi insusesc valorile reprezentate de Ion Iliescu 

Insa in politica din Romania este plin de omnivori din astia cu soriciul plin de colesterol, probabil din cauza trandaviei la care se dedau 24 de ore din 24 si 365 de zile pe an. 

Cu cat acesti omnivori sunt mai imbatraniti in relele din politica romaneasca cu atat acestia sunt mai toxici si mai plini de colesterol. Speram doar ca exemplul lui Ghita sa fie preluat de cati mai multi godaci din politica romaneasca!

PS: Acesta este un pamflet. Orice asemanare cu vreun personaj real este pur si simplu intamplatoare dar nu si neaparat neintentionata!

De ziua nationala a Romaniei la parada de pe 1 Decembrie vor participa si militari din Republica Moldova


Un grup de militari din Republica Moldova va participa in Bucuresti la parada traditionala prilejuita de Ziua Nationala a Romaniei, ziua de 1 Decembrie. Detasamentele de militari din Franta, Polonia, Republica Moldova, Turcia si Statele Unite ale Americii vor participa la parada organizata de Ziua Nationala a României.

La aceasta parada vor lua parte peste 2.700 de militari  cu 280 de mijloace tehnice, din MApN, MAI, SRI si SPP, vor participa luni, 1 decembrie, la parada militara care se va desfasura in Piata Constitutiei. Alaturi de detasamentul din Republica Moldova, vor fi prezenti și militari din Franya, Polonia, Turcia si SUA, anunta MApN.
Pe 1 decembrie 2013, presedintele Republicii Moldova, Nicolae Timofti, a asistat la defilarea din Bucuresti.
Sursa:

Klaus Johannis la Chisinau - Avem o limba comuna,istorie comuna, cultura comuna


Presedintele Romaniei, Klaus Johannis, a sustinut vineri, incepand cu ora 11:00, impreuna cu predeintele PDLM, Vlad Filat, o conferinta de presa in care au subliniat importanta alegerilor parlamentare de pe 30 noiembrie care au loc in Republica Moldova.

Cei doi oficiali fac parte din aceeasi familie politica europeana(PPE) si au vorbit despre relatiile de prietenie dintre cele doua state romanesti, exprimandu-si convingerea ca ambele vor urma calea europeana.

Iata ce a declarat Klaus Johannis in cursul acestei conferinte:
Vizita vine in contextul alegerilor pe care le aveti. Ma aflu aici pentru a va exprima intregul meu sprijin pentru consolidarea democratiei si alinierea la normele europene a Republicii Moldova.Este evident, dar vreau sa subliniez caracterul special al relatiilor dintre Romania si Republica Moldova. Avem o limba comuna, avem istorie comuna, cultura comuna, traditii pe care tarile noastre le  impartasesc.Nu exista o alta tara decat Republica Moldova care este atat de importanta pentru noi, romanii, pentru Romania, pentru relatiile externe ale Romaniei.
Romania are o datorie de necontestat fata de Republica Moldova. Unul din obiectivele principale ale politicii externe a Romaniei este sustinerea in cel mai clar mod cu putinta a parcursului european al Republicii Moldova.  
Evolutia Republicii Moldova in relatia cu UE a fost impresionanta. Intre Republica Moldova si UE va exista o zona de liber schimb sustinuta pe reducerea taxelor vamale si accesul nelimitat aplicat produselor moldovenesti pe marea piata europeana. Cetatenii Republicii Moldova nu mai au nevoie de viza cand doresc sa calatoreasca in Spatiul Schegen.  Romania va sprijini ca si pana acum aderarea prin sustinerea intereselor Republicii Moldova in fata UE. Aderarea Republicii Moldova la UE este un proiect national al Romaniei si imi doresc mult ca aceasta sa se intample in perioada mandatului meu de presedinte al Romaniei.
 
 Sursa:
[1] Iohannis, la Chisinau: Romania va proteja teritoriul si interesele economice ale R.Moldova

joi, 27 noiembrie 2014

Cum functioneaza propaganda rusa in Republica Moldova


Pentru cei care urmaresc  emisiunea Starea Natiei de pe TVR 1 faptul ca exista pe lume si oameni de tipul celor gasiti de catre Razvan Anghelescu deja nu mai reprezinta o prea mare surpriza. Ei, anume acel tip de oameni il cauta si propaganda rusa din Republica Moldova. Aparatul de propaganda rusesc este atat de penibil incat imaginea facuta nu poate dovedi decat ca prostia depaseste deja o noua limita si trebui chemati cei de la cartea recordurilor.
Nici macar nu mai conteaza faptul ca nu se respecta nici macar un dram realitatea istorica sau ca s-au fortat si s-au scremut din rasputeri, din strafundurile meandrului, sa scoata din context si sa faca un colaj  din filme istorice romanesti numai ca sa creeze un soi de istorie alternativa in care Rusia nu a invadat niciodata Basarabia iar distrugerile si masacrele comise de neprihanita armata rosie nu au existat decat in povestile de seara ale Ludmilei.
Pentru cei care nu-si explica cum functioneaza propaganda rusa din Republica Moldova poate ca acest material video le va da cateva explicatii, dar nu neaparat si unele logice. In mod normal o asemenea mizerie de propaganda ruseasca de spalat creierii nu poate fi eficienta decat in cazul retardatilor sau credulilor. Dar atat cat lumea nu va duce lipsa de retardati si de creduli, pana si o asemenea mizerie de propaganda va fi eficienta.
De aceea este important ca sistemul de invatamant sa fie unul de calitate, gratuit si obligatoriu!

Vanghelie – Ponta s-a dus in 2009 la Basescu si s-a umilit pentru a fi pus ministru!

De nenumarate ori si cu diferite ocazii, Glasul Moldovei a atras atentia asupra blatului dintre Ponta si Basescu. Coruptia generalizata, institutionalizata, care a ros ca o cangrena in carne vie viata economica, politica si sociala din Romania, s-a bazat pe cardasia dintre aceste doua jigodii tradatoare de tara care se numesc Traian Basescu si Victor Ponta.
Toate jafurile de sute de milioane de euro din Rommania s-au facut la adapostul acestor doi tatuci neocomunisti! Latul incepe insa sa se stranga si incep sa apara la lumina tot mai multe dintre mizeriile sprijinite si girate de acesti doi viermi abominabili din politica romaneasca.
Iata ce a declarat Vanghelie despre Ponta la Realitatea TV:
”Vreti sa va spun ca în 2009, cand noi faceam guvernarea cu Traian Basescu el a mers la Traian Basescu acasa sau la birou si l-a rugat să-l puna ministru la Justitie. S-a umilit la Traian Basescu ca sa-l pună ministru la Justitie. In acelasi timp, el spunea toate lucrurile alea despre Traian Basescu.
Asa face cu toata lumea: Miau-miau! Nu spune nimic in sedintasi apoi iese si spune total pe invers. A avut dreptate presedintele cand a spus ca e pisicut”
De ce merge Romania numai din mai rau in mai rau? Pentru ca oricat ai incerca sa le deschizi ochii romanilor ei iti vor spune ca de fapt incerci sa-i orbesti.
De ani buni sunt voci si informatii credibile din care rezulta ca exista un blat politic si o rotatie de cadre : PSD, PDL, PDL, PSD…. si tot asa (acelasi FSN). La vremuri noi aceleasi fete, aceleasi jigodii de care iti este greata si schimbi cat mai repede canalele la TV. O adevarata rotatie de cadre, unele racolate direct din strada, din randurile interlopilor de cea mai joasa speta.

Originea cuvantului valah

Exista cel putin cinci teorii despre originea acestui cuvant:
(1) de la generalul / conducatorul roman Flaccus unei regiuni din fosta Dacia, o colonie numita dupa numele sau: Flacchia, pentru ca mai apoi sa se ajunga ca prin alterarea literelor F/V, din Falachi, locuitorii acestei regiuni sa fie numiti Valachi
(2) o alta teorie spune ca originea cuvantului este de fapt legata de un vechi zeu al sclavinilor(slavii), un zeu numit Veles / Volos, care este cunoscut atat ca zeu al animalelor si al pastorilor si al turmelor(animale domestice si in special al vitelor), simbolizat cateodata chiar de catre un taur(numit in mod ciudat si pastor al lupilor),  dar si ca un zeu al lumii subpamantene, un zeu al mortii
(3) inca o teorie este cea care spune ca originea cuvantului provine de la zeul Baal / Vaal, zeul fenicienilor pomenit inclusiv in biblie
(4) o alta teorie spune ca originea este in latinescul “VULCHANOS” care mai apoi a devenit VULCAN/VALKAN, stand de asemenea si la originea cuvantului BALKAN( Balcani)
(5) vlah / valah este termenul utilizat pentru a desemna popoarele latine din sud estul Europei: romanii, aromanii, meglenoromanii, istroromanii,etc
1) de la generalul / conducatorul roman Flaccus unei regiuni din fosta Dacia, o colonie numita dupa numele sau: Flacchia, pentru ca mai apoi sa se ajunga ca prin alterarea literelor F/V, din Falachi, locuitorii acestei regiuni sa fie numiti Valachi
Din ” Descrierea Regatului Poloniei și a țărilor învecinate”(Paris, 1573, Blaise de Vigenère) aflam ca:
În ceea ce privește numele lor, se spune că a fost un roman numit Flaccus care li l-a dat mai întâi și că de acolo au fost numiți Falachi sau Vvalachi, căci literele F și V sunând cam la fel s-au schimbat ușor una într-alta; de asemenea polonii și toți cei care vorbesc limba slavonă numesc scoborâtoare din italieni printr-un nume comun vlasieni sau vlosieni, care se apropie destul de mult de acela al Valahiei. Este o țară muntoasă și împădurită și deci foarte puternică și anevoioasă de străbătut.
Din “Liber chronicarum“( Nürnberg, 1493) in care Enea Silvio Piccolomini povesteste despre Transilvania si Tara Romaneasca ni se spune ca:
Acest pământ a fost locuit odinioară de geți, care l-au pus pe fugă rușinoasă pe Darius fiul lui Histaspe și au pricinuit multe înfrângeri Traciei. În cele din urmă au fost subjugați și zdrobiți de forțele romane. Și a fost dusă acolo o colonie de romani, care să-i țină în frâu pe daci, sub conducerea unui oarecare Flaccus, după care a fost numită Flacchia. Apoi după o lungă bucată de timp, alterându-se numele, așa cum se întâmplă, a fost numită Valahia, și în loc de flacci au fost numiți valahi. Acest popor până acum are un grai roman, deși schimbat în mare parte și abia putând fi înțeles de un om din Italia.
Enea Silvio Piccolomini, devenit Papa Pius al II-lea, a insistat pe aceasta idee precum numele de Valahia deriva de la numele generalului / comandantului roman Flaccius, din care s-ar fi format o colonie Flaccia iar mai pe urma, prin alterare, Valahia:
Et colonia Romanorum quae duces [dacos] coercerat eo deducta duce quodam Fiacco, a quo Flaccia nuncupata. Et in longo temporis tractu corrupto ut sit vocabulo, Valahia dicta. Et pro Flaccilis Valachi appellati , sermo adhuc genti romanus est, quamvis magna ex parte muta-tus et homini italico vix intelligibilisae.
Despre acest Flaccius stim si unde era stapanirea sa cu precizie: poetul Ovidiu il pomeneste intr-o poezie de-a sa si-l localizeaza in zona Dunarii noastre, tinand in frau “barbarii” pentru a asigura linistea coloniei romane:
Praefuit his, Graecine, locis modo Flaccus; et illo
Ripa ferax Istri sub dace, tuta fuit
Hic tenuit Massasgetes în pace fideli
Hic arcu fisos terruit ense Getas
Mai ieri în aste locuri era mai mare Flaccus
Sub dânsul n-aveai teamă la Istrul cel barbar,
Căci el sub ascultare ținu aice lumea,
Și-nspăimânta pe geții ce se încred în arc.
[Ovidiu,Opere, Editura Gunivas, 2001, p. 1014]
Stanislaw Okrzyc Orzechowski scria in “Annales Polonici” (editia din 1643 ):
Pe pagina din dreapta:
Sunt Daci ex Italis Romanisque procreati, qui duce Lucio Valerio Flacco cum Daciam occupavissent in hisque regionibus inveteravissent ac uxores duxissent, hos Dacos reliquerunt, qui eorum lingua Romani a Romanis, nostra Valasci, eodemque modo ab Italis appelantur. Valasci enim Polonis idem est, quod Itali Latinis. Quorum regio Moldavia quasi Major Dacia vulgo appellatur. Hi natura, moribus et lingua non nullum a vulgo Italiae absunt, suntque homines feri magneque virtutis, neque alia gens est, quae pro gloria belii el fortitudinis angustiores fines cum habeant, plures ex propinquitate hostes sustineat, quibus commenter aut bellum infert, aut illatum défendit.
Traducerea realizată de doamna Ștefania Cecilia Ștefan:
„Pe când regele se afla în Prusia Răsăriteană şi nu coborâse încă din Regio Mons (Königsberg), i se aduse la cunoştinţă prin intermediul scrisorilor lui Nicolaus Sieniavius, palatin de Bełz, conducătorul oştirii, că toţi dacii au fost supuşi autorităţii sale. Aceştia se trăgeau din romani şi italici, care, după ce au ocupat Dacia sub comanda lui Lucius Valerius Flaccus, şi-au luat soaţe pe acele meleaguri şi acolo şi-au petrecut bătrâneţile. Pe aceşti daci care pe limba lor îşi spun români, de laRomani, iar pe limba noastră valahi, de la italici, i-au lăsat la vatră. Căci pentru poloni, apelativul Wloszy este precum Itali pentru latini. Ţinutul lor, Moldavia, poartă, în graiul simplu, numele unei Dacii mai mari. Aceştia, prin fire, obiceiuri şi limbă nu sunt departe de moravurile Italiei şi sunt oameni aspri, de mare bărbăţie. Nici că se află altundeva vreun neam care, socotind după faima vitejiei arătate în războaie, să poată ţine piept, în ciuda fruntariilor înguste ale ţării lor, atâtor duşmani din vecinătate, cu care fie pornesc, neîncetat, război, fie poartă războaie deja începute.”
2)  O teorie interesanta este cea conform careia originea cuvantului este de fapt legata de un vechi zeu al sclavinilor(slavii), un zeu numit Veles / Volos, care este cunoscut atat ca zeu al animalelor si al pastorilor si al turmelor(animale domestice si in special al vitelor, numit in mod ciudat si pastor al lupilor), simbolizat cateodata chiar de catre un taur,  dar si ca un zeu al lumii subpamantene, un zeu al mortii.
Veles (chirilicăВелесpolonezăWelescehăVelesslavonă vecheВелесъ) cunoscut și ca Volos (rusă: Волос) (listat ca sfânt creștin în textele rusești vechi) este una dintre principalele zeități din mitologia slavă. Era considerată ca fiind forța supranaturală a pământului, a apei și a lumii de dincolo, asociată cu dragonii, bovinele, magia, muzicienii, sănătatea și înșelătoria. Etimologia numelui Veles nu este tocmai clară.
Cronica de la Kiev (“Povest vremmenykh let”) este o lucrare din sec. XII-XIII care enumera evenimente si fapte din timpul asa ziselor state / cnezate kievene dar enumera in acelasi timp si zeitatile/divinatile pagane ale slavilor: Perun, Volos, Khors, Dazbhog, Stribog, Simargl si Mokosh. Volos/Veles apare in povestile slave ca un dragon/balaur  care lupta cu zeul tunetului, Perun.
In timp, cultul slavonic pagan al zeului Volos s-a transformat intr-un sfant crestin caci dupa adoptarea crestinismului de catre slavi atributiile acestui zeu au trecut asupra sfantului Vlasie, sfantul care apare in icoane cu turme de animale domestice fiind considerat un aparator al turmelor.
Volos mai este numit si pastorul lupilor sau pastorul-lup. Sa fie oare vorba licantropie? In folclorul sloven(Slovenia) pastorul-lup se poate transforma intr-un lup ( Supernatural beings from Slovenian myth and folktales, Monika Kropej) sau poate aparea ca om calarind pe un lup. Pastorul-lup mai este cunoscut si ca Stapanul lupilor  care apare in folclorul sloven dupa ora 12 noaptea in asa numitele “Nopti ale lupilor”  in apropierea zilelor Craciunlui. Cand au trecut la crestinism slovenii l-au transformat pe acest Stapan al lupilor in Sfantul Blas/Vlas, care este de fapt acelasi cu sfantul Vlasie, protector al turmelor.
O alta versiune a zeului Veles/Volos este Velinas pe care balticii il considera creatorul lupilor si al corvinelor/pasarilor negre ( corbul,cioara). Legatura dintre pasarile negre si lupi (asemanatoare mitologiei nordice – Odin) este primordiala, simbolizand moartea si asigurand legatura dintre cele doua lumi: cea pamanteana si cea subpamanteana/lumea mortilor.

Sa recapitulam:
– Volos este asociat cu lupul sau cu omul lup, cu licantropia ( stramosii nostri daci erau un popor nascut sub semnul lupului, un animal care ocupa un loc special in spiritualitatea lor
– Volos este asociat cu ocupatia pastoritului fiind protector al turmelor domestic ( stramosii nostri erau recunoscuti inca din antichitate pentru ca se ocupau cu pastoritul si practicau transhumanta, avand astfel contact cu multe civilizatii din sud-estul Europei pana in Europa centrala si pana la limitele nordului Europei)
– Volos este reprezentat adeseori printr-un cap de taur/bovina ( Stema Moldovei are pe ea un cap de taur/bour)
– Volos este prezentat uneori ca un dragon/ balaur care se lupta cu o alta zeitate ( Draco, stindardul dacilor este asemanator unui dragon, avand corpul reptilian si capul de lup)
– Sfantul Vlas / Vlasie / Sveti Vlaho/ Sveti Vlas ( este asociat si acum in Balcani cu pastorii vlahi, fiindu-le drept sfant protector)
Volos este si numele unui oras grecesc care in antichitate era cunoscut sub numele deIolcos iar Veles este numele unui oras din Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei. Amandoua orasele isi trag numele de la comunitatile de vlahi/valahi (aromani) care sunt prezente inca si astazi in acele locuri. Populatia de origine romaneasca din Romania, Republica Moldova, Ucraina sau din peninsula Balcanica sunt denumiti de catre vecinii lor de origine slava volochi.
Prima mentiune documentara  a slavilor despre vecinii lor volochi in cronicile slavone apare in secolul IX. In Cronica lui Nestor, cronica ruseasca de la sfarsitul sec. X si inceputul sec. XI ni se povesteste momentul intalnirii dintre volochi si populatiile slave:
Cand volochii i-au atacat pe slavii de la Dunare si s-au asezat printre ei si i-au oprimat, slavii au plecat si s-au stabilit pe Vistula, sub numele de lesi (propabil este vorba de slavii lesi care aveau mai tarziu sa fie cunoscuti sub numele de polonezi)
De la slavi, numele de volochi a trecut la greci sub forma de vlachos, la turci sub forma de ulaghi, la unguri sub forma de olahi iar le germani sub denumirea de walachen.
(3) Inca o teorie este cea care spune ca originea cuvantului provine de la zeul Baal / Vaal, zeul fenicienilor pomenit inclusiv in biblie.
Zeul Baal al fenicienilor dar si al vechilor semiti, cel pomenit inclusiv in biblia crestina dar si in alte religii monoteiste, era interzis poporului israelian dar cu toate acestea descoperirile arheologice recente dovedesc ca el inca a mai fost adorat o perioada buna de timp in partea de nord a Israelului.Baal / Vaal era cunoscut semitilor drepet regele lumii cu cap de taur.Baʿaleste denumirea unui zeu vest-semitic și înseamnă în limba ebraică DomnMaestruStăpânSoț,Rege sau Zeu.Bhaal, Bel (Bēl) este denumirea folosită pentru o serie de zei sirieni din TyrSidon,Byblos și Levant.
Peste 6 milenii, când a fost scrisă Geneza (Facerea lumii), cartea I-a a „Vechiului Testament”,atribuită lui Moise, Spaţiul Daciei antice apare din
nou sub numele de Valahia (Havila în limba ebraică),cap. I/8-12, ca ţara cu aur bun şi cu alte bogăţii, dar mai ales ca „Grădina Raiului”, din voinţa Divinităţii supreme. Să redăm şi textul din Geneză cu „lucrarea” de la sfârşitul „săptămânii” în care a fost înfăptuită Creaţia:
„Apoi Domnul Dumnezeu a sădit o grădină în Eden, spre Răsărit şi a pus acolo pe omul pe care-l zidise. Şi a făcut Domnul Dumnezeu să răsară din pământ tot soiul de pomi plăcuţi la vedere şi cu roade bune de mâncat; iar în mijlocul Raiului era pomul vieţii şi pomul cunoştinţei Binelui şi Răului. Şi din Eden ieşea un râu, care uda Raiul, iar de acolo se împărţea în patru braţe. Numele unuia era Fison Acesta înconjura toată ţara Havila, în care se află aur. Aurul din ţara aceasta este bun; tot acolo se găseşte bdeliu şi piatra de onix”.
Istoriografic/ştiinţific, identificarea ţării Havila cu Valahia şi a acesteia cu Dacia antică iar a „râului” Fison cu Dunărea, printr-o pilduitoare investigaţie interdisciplinară, aparţine istoricului-poet, românul ardelean, „pui de dac” din „ţara Haţegului”, Miron Scorobete, mai întâi sub pseudonim. S. Coryll, Valahia în Cartea Genezei. Un studiu întemeiat pe dovezi istorice, geografice, lingvistice, Ed. Promedia, ClujNapoca
1996, apoi în capodopera sa Dacia edenică. Mitron Scorobete, Dacia edenică, 2006, 363 p., ed. a II-a revăzută şi adăugită, 2010, 532 de pagini, ambele ediţii la Ed. Renaşterea, Cluj-Napoca. Autorul are pregătită şi ed. a III-a. Foarte utilă ar fi şi o ediţie într-o limbă de circulaţie. Recent, şi dl. Gabriel Gheorghe identifică Valahia cu Dacia (Valah, op. cit., p. 50), ambele nume prezente în izvoarele istorice, în conştiinţa noastră şi
în conştiinţa lumii până în epoca modernă.
Chiar dacă este atrăgătoare rădăcina indo-europeană *BHEL, din care provin celtul “belo” (luminos), slavul “bel]i” (alb); grecul “phalaros” (cu pată albă) sau latinul “flavus” (galben, portocaliu), ba chiar şi vechi-francezul “blond” ( păr de culoare deschisă) în vreme ce vechi-germanicul
*blaikan (a albi) evoluează în engleză la “bleach” (albitor) şi “blaze” (strălucitor, arzător), lat. “flagrare” (a arde), cognat cu rom. “flacără” sau poate chiar cu “VLAICU” (?), această rădăcină pare mai productivă pentru explicarea românescului VLAKII (BLA’KII) – vlahii – decât pentru analiza termenului component “BAL(Ă)”.
Acesta, Bală, îl putem recunoaşte în cuvintele “neaoş-româneşti” bală şi balaur (terminaţia –ure semnifică, se pare, “ce iese din gaură, din vizuină, din pământ”:bala-ure, viez’-ure, brust-ure, ba chiar *iz-woure izvor) sau gaură (go-wure). Ca toponim românesc apare extrem de frecvent în denumirea unor localităţi: Bala (3), Balaci(2),Balabancea, Baloşeşti(2), Baloteşti, Balota,Balaca, Balaciu, Balauru, Balinţ, Balinteşti, etc. De asemenea apare frecvent în terminaţia (calificativă) a unor nume din istoria germano-scandinavă, în combinaţia BAL+ sufixul calificativ –ED, drept “bold” sau “bald” (ascuţit,isteţ, înţelept, vezi şi românescul bold = “ac”) precum: ARCHIBALD,ERCHANBALD, LEUTBALD, dar şi în… Sud,sau în Orientul Apropiat (la Iosephus Flavius, ANTICH.IUDAICE),ca regi locali: HASDRUBAL, HANIBAL, ITOBALUS,BAAL, ECNIBALUS (“fiul lui Balachus!), MERBALUS,ABIBALUS. În aceste cazuri se apreciază că terminaţia –BAL semnifică “mare, puternic, fioros, fiară” ( vezi românescul “bală”, slavul calificativ “balşoi”, etc.) Credem că aici se află o posibilă ofertă pentru recompunereanumelui ( poreclei) lui DECEBAL: *DZĂŞE(zece) + *BALE (evoluat la BALĂ şi apoi cu “Ă afonizat”):DZĂŞEBAL’= “Cât zece balauri” (!?)
(sursa: Dacia Magazin, Nr. 90, iunie 2013)
(4) O alta teorie spune ca originea este in latinescul “VULCHANOS” care mai apoi a devenit VULCAN/VALKAN, stand de asemenea si la originea cuvantului BALKAN( Balcani)
In vestul Romanieie, o veche denumire pentru lup era cuvantul “vâlc” inrudit cu “vlkov” din limba ceha, care are aceeasi semnificatie. Valcau este numele unui rau si a catorva sate din judetul Salaj. Satul Valcau ( astazi Valeni) este atestat inca din anul 1213 cand era pomenit ca “villa Vulchoi”. In 1291-94, il regasim sub denumire maghiarizata sub numele de Wolkou Maghyarvalko. Aceste schimbari de nume indica similaritate intre radacinile acestor cuvinte:  Valc/ Vulch/ Wolk.
Numele Blachernae/Vlachernae, o suburbie a Constantinopolului, care, potrivit unei cronici de la inceputul sec.  al X-lea, a fost derivat din cel al unui om de spita nobila de origine vlaha (Blachernos) ucis la Constantinopol. Despre acest lucru, Popa-Lisseanu ne spune ca termenul de Blachernos este in stransa legatura cu cel de Blach/ Vlach( Blacernoi, descendent sau fiu de Wallach). Vlachilor li se mai spunea probabil si Valkani. Din “Valkani” care daca este scris in alfabetul chirilic devine “Balcani”, provine numele regiunii cunoscute de catre noi astazi drept Peninsula Balcanica sau cu alte cuvinte Peninsula Vlahilor.
In Romania, in anul 1837 s-au mai multe piese de aur de o valoare istorica remarcabila cunoscute sub numele de tezaurul de la Pietroasa. Singura inscriptie gasita a fost pe un inel. Majoritatea literelor gravate pe inel erau de origine etrusca. Traducerea, realizata de catre savantul german Wilhelm Grimm, a fost prezentata Academiei de Stiinta din Berlin in anul 1856. Traducerea inscriptiei era “VULCHANOS O FICET” insemnand ca “Vulchanos l-a facut”. Dacii au folosit denumirea de Vulcan ca nume genralist pentru topitorie / turnatorie / fierarie. Fiindca Dacia detinea cele mai bogate mine de aur si de argint din Europa, avea si cele mai multe topitorii/turnatorii. Denumireade Vulcan este folosita si in prezent pentru munti sau orase.
Cronicarul Dudo de la Saint-Quentin, scria in Gesta Normannorum  despre Daci numindu-i siVulcani.Evident , cronica daneza a lui Dudo de Saint Quentin, Gesta Normannorum (cca. 1015) mentioneaza la anul 911 ca vikingii se numeau goti si daci. Pentru Danemarca foloseste cu consecventă numele de Dacia. Pentru el dacii, care sunt totuna cu getii, se trag din danai.
(5) Vlah / Valah este termenul utilizat pentru a desemna popoarele latine din sud estul Europei: romanii, aromanii, meglenoromanii, istroromanii,etc
Triburile celtice, care si-au preluat credintele si filozofia de la daci, obisnuiau sa-si spuna Volket ( in latina: Volcae). Intre secolele VIII si XII ei au fost numiti Walh, Walasg, Walah de catre germani Walch intre secolele XII si sec XVI. Adjectivele corespondente wal(a)hisc, wel(hi)sch, waelhisch sau welsch sunt folosite pentru a denumi strainii si vorbitorii de limbi straine. Unele dintre aceste triburi celtice si-au pastrat aceste nume pana in zilele noastre, cum ar fi Valonii vorbitorii de franceza din Belgia sau Welsh-ii din Marea Britanie.
Ca sa fie totul si mai ciudat, in cartea “Adevărata obârşie a poporului român”( de Valeriu D. Popovici-Ursu, Paris) gasim o varianta a rugaciunii Tatal nostru, scrisa intr-un dialect al provinciei Wallace din Anglia, rugaciune culeasa si publicata de catre istoricul britanic Chamberlayn intr-o lucrare monumentala care cuprinde rugaciunea Tatal nostru in cateva sute de limbi sau dialecte diferite:
Poerithele nostru cele ce eşti en cheri
Svintzascoese  numele teu
Vie emperetzioe ta
Facoesa ve ta, cum en tzer ase şi pre poementu
Poene  noastre datorii le nostre, cum şi noi se loesoem datorniczilor nostri
Si nu dutze pre voi la ispitire
Tze ne mentueste prenoi de vicleanil. Amin.
Etimologia cuvantului vlah
Vlah este un termen utilizat pentru a desemna popoarele latine din Europa de sud-est: românii, aromânii, meglenoromânii și istroromânii.
Cuvântul este de origine germanică: e vorba de forma “Walha” cu care vechii germani își denumeau vecinii celtici, probabil derivat din numele unui trib cunoscut de romani caVolcae (în scrierile lui Iulius Cezar), iar de greci ca “Ouólkai” (Strabon și Ptolemeu). Această folosire este încă păstrată în limba engleză – Welsh. Originea numelui tribului pare să fie aceeași cu nemțescul “volk” sau englezescul “folk”. În Transilvania, sașii îi numeau în trecut pe români: “Blochen” sau “Blechen”. (sg. “Bloch” sau “Bloche” sau “Bleche”).
Cum celții (galii) au fost romanizați, cuvântul și-a schimbat înțelesul în acela de “popor romanic”, așa cum este el păstrat azi în numele valon în Belgia.
Acest cuvânt, care desemna popoarele romanice, a fost împrumutat de la goții germanici (ca *walhs) de către slavi.
Un alt cuvant folosit de germanici cu acelasi scop este Walhaz.
Surse: