In evenimtele tragice din timpul celui de-al doilea mondial au avut loc doua holocausturi: Holocaustul brun, declansat de catre Germania nazista a lui Adolf Hitler si Holocaustul rosu initiat si practicat cu aceesi brutalitate si violenta, daca nu chiar superioara tinand cont de numarul victimelor si perioada in care au avut loc aceste evenimente.
Cartea lui Gh. Buzatu, intitulata "Asa a inceput holocaustul impotriva poporului roman", este bazata pe documente oficiale ale administratiei si ale armatei romane aflate in retragere din Basarabia si din Bucovina de nord in anul 1940.
Sursa imagine: http://biblioteca-virtuala.blogspot.ro/
In cartea sa document, Gh. Buzatu, "Asa a inceput holocaustul impotriva poporului roman", apreciaza ca Holocaustul rosu impotriva poporului roman a debutat odata cu pactul odios al Germaniei fasciste cu Rusia comunista, la 23 august 1939, primul efect acelui pact simtindu-se efectiv in iunie 1940, atunci cand URSS a ocupat Basarabia si nordul Bucovinei.
Sursa imagine: http://biblioteca-virtuala.blogspot.ro/
Din documentele prezentate in carte reiese ca vinovatii si autorii Holocaustului rosu impotriva cetatenilor romani sunt autoritatile comuniste de la Moscova, uneltele lor de le Bucuresti (comunisti romani si/sau alogeni) cat si colaboratorii convinsi, puternic indoctrinati sau de ocazie din Basarabia si din nordul Bucovinei.
Sursa imagine: http://biblioteca-virtuala.blogspot.ro/
Stim cu totii inca de pe vremea propagandei sovieticilor si ni se reaminteste in continuu, mai nou acum, chiar si de catre politicienii romani cu legi prin care se pedepseste negarea holocaustului, ca romanii ar fi omorat evrei si ca Romania se face vinovata de crime impotriva evreilor.
Una dintre acuzatiile impotriva Romaniei a fost acuzatia ca romanii ar fi scufundat nava de pasageri Struma, carea avea la bord 800 de evrei care voiau sa junga in Palestina. De curand s-a dovedit ca un submarin sovietic a scufundat acea nava: Istoria interzisa - Un submarin sovietic a omorat 800 de evrei romani ce fugeau in Palestina.
Fragmente si extrase din documentele din timpul retragerii autoritatilor si a armatei romane din anul 1940 din Basarabia si din nordul Bucovinei:
Retragerea
din Basarabia şi Bucovina
T E L E G R A M A
BIROUL STATISTIC MILITAR IAŞI
Către
MARELE STAT MAJOR
Secţia ll-a
RAPORT CONTRAINFORMATIV Ne. 1764
din 30.06.1940
T E L E G R A M A
BIROUL STATISTIC MILITAR IAŞI
Către
MARELE STAT MAJOR
Secţia ll-a
RAPORT CONTRAINFORMATIV Ne. 1764
din 30.06.1940
1)
Oraşul Ungheni ocupat de trupele sovietice din dimineaţa zilei.
2) Batalionul 2 Regt. 39 Inf. a fost dezarmat la gara Bălţi de trupe sovietice în ziua de 29.Vl. Soldaţii evrei şi basarabeni opriţi, unii ofiţeri degradaţi. Maiorul Voicescu C-tin comandantul batalionului prins de ruşi în împrejurări necunoscute. Populaţia evreiască a ajutat la dezarmare.
3) Întreg personalul C.F.R. din staţia Drochia (exclusiv) şi Bălţi a derutat trupele din trenuri colportînd ştiri false despre distrugerea podurilor de la Ungheni. Şeful gării Bălţi Dumitrescu (refugiat ulterior în Moldova), nu a dat nici un concurs ofiţerilor fiind inexistent.
4) Evreii înarmaţi din Soroca au atacat camioanele destinate evacuării strînse de C.F.R. împiedicînd evacuarea funcţionarilor şi a familiilor militarilor.
2) Batalionul 2 Regt. 39 Inf. a fost dezarmat la gara Bălţi de trupe sovietice în ziua de 29.Vl. Soldaţii evrei şi basarabeni opriţi, unii ofiţeri degradaţi. Maiorul Voicescu C-tin comandantul batalionului prins de ruşi în împrejurări necunoscute. Populaţia evreiască a ajutat la dezarmare.
3) Întreg personalul C.F.R. din staţia Drochia (exclusiv) şi Bălţi a derutat trupele din trenuri colportînd ştiri false despre distrugerea podurilor de la Ungheni. Şeful gării Bălţi Dumitrescu (refugiat ulterior în Moldova), nu a dat nici un concurs ofiţerilor fiind inexistent.
4) Evreii înarmaţi din Soroca au atacat camioanele destinate evacuării strînse de C.F.R. împiedicînd evacuarea funcţionarilor şi a familiilor militarilor.
5)
La Soroca au fost împuşcaţi comisarul Murafa de către avocatul
evreu Flecsor. De asemenea administratorul financiar Gheorghiu,
avocatul Stănescu, căpitanul Georgescu de la C.F.R. Căpitanul
Buruiană l’au spînzurat.
6)
Comitetul terorist din Soroca este format din avocaţii EVREI Flecsor
şi Pisarevschi Brazuli etc.
7)
Nu s’a reluat circulaţia dintre Pîrlita şi Ungheni întreruptă
din cauza ciocnirii produsă aseară.
Înaintea de retragerea trupelor din Bălţi, numeroase avioane făceau evoluţii lansînd manifeste şi foi din ziarul ,,Libertatea” cu conţinut comunist.
9) Ciocniri între populaţia evreiască şi refugiaţi şi trupe au avut loc la Ungheni în cursul nopţii, sunt şi victime. Au fost reţinuţi de ruşi şeful secţiei C.F.R. şeful gării Ungheni etc. precum şi ofiţeri.
10) În gara Iaşi se găsesc mulţi evrei care vor să se refugieze în Basarabia.
11) În oraşul Iaşi populaţia evreiască în majoritate simpatizantă comunistă arată pe faţă bucuria vecinătăţii ruşilor la Prut şi are o atitudine sfidătoare. Această atitudine nemulţumeşte şi îngrijorează populaţia românească, care vede o agravare a situaţiei în viitor.
Pentru menţinerea ordinei este necesar a se da în garnizoana Iaşi o trupă activă întrucît elementele aflate la P.S. nu sunt în măsură a face faţă nevoilor. Până în prezent nu s’au luat măsurile dictate de starea de mobilizare în ceea ce priveşte paza oraşului.
Eventualitatea unor manifestări comuniste impune măsuri de siguranţă urgente.
Înaintea de retragerea trupelor din Bălţi, numeroase avioane făceau evoluţii lansînd manifeste şi foi din ziarul ,,Libertatea” cu conţinut comunist.
9) Ciocniri între populaţia evreiască şi refugiaţi şi trupe au avut loc la Ungheni în cursul nopţii, sunt şi victime. Au fost reţinuţi de ruşi şeful secţiei C.F.R. şeful gării Ungheni etc. precum şi ofiţeri.
10) În gara Iaşi se găsesc mulţi evrei care vor să se refugieze în Basarabia.
11) În oraşul Iaşi populaţia evreiască în majoritate simpatizantă comunistă arată pe faţă bucuria vecinătăţii ruşilor la Prut şi are o atitudine sfidătoare. Această atitudine nemulţumeşte şi îngrijorează populaţia românească, care vede o agravare a situaţiei în viitor.
Pentru menţinerea ordinei este necesar a se da în garnizoana Iaşi o trupă activă întrucît elementele aflate la P.S. nu sunt în măsură a face faţă nevoilor. Până în prezent nu s’au luat măsurile dictate de starea de mobilizare în ceea ce priveşte paza oraşului.
Eventualitatea unor manifestări comuniste impune măsuri de siguranţă urgente.
ŞEFUL
BIROULUI STATISTIC MILITAR IAŞI
Lt. Colonel (Palade)
Lt. Colonel (Palade)
Raportul
nr. 14033 din 3 iulie 1940.
SECRET
BIROUL 2 22 iulie 1940
Arhiva Marelui Stat Major
Înregistrat nr. 14033
Anul ’40, luna Vll, ziua 3
Arhiva Marelui Stat Major
Înregistrat nr. 14033
Anul ’40, luna Vll, ziua 3
l.
EVREII DIN BASARABIA ŞI BUCOVINA
ÎN TIMPUL EVACUĂRII
ÎN TIMPUL EVACUĂRII
1.
Comitetele revoluţionare
- La Cernăuţi comisar al poporului este actualmente evreul Sale Brill, de profesie fotograf, primar este evreu Glaubach, ajutor de primar EVREUL Hitzig, iar prefect este alt evreu Meer sau Beer.
- La Chişinău sovietul comunal este condus de avocatul evreu Steinberg originar din Huşi.
- La Chilia Nouă s-a format un comitet local condus de evreul dr. Rabinovici, medic primar al oraşului.
- Foştii gazetari evrei de la ,,Adevărul” şi ,,Dimineaţa” , anume Teziman şi Cîndea [ambii din Bucureşti] au căpătat funcţiuni importante în Basarabia.
- La Soroca conducătorul acţiunii teroriste a fost evreul Leizer Ghinsberg, gardian public la poliţia locală.
- La Cernăuţi comisar al poporului este actualmente evreul Sale Brill, de profesie fotograf, primar este evreu Glaubach, ajutor de primar EVREUL Hitzig, iar prefect este alt evreu Meer sau Beer.
- La Chişinău sovietul comunal este condus de avocatul evreu Steinberg originar din Huşi.
- La Chilia Nouă s-a format un comitet local condus de evreul dr. Rabinovici, medic primar al oraşului.
- Foştii gazetari evrei de la ,,Adevărul” şi ,,Dimineaţa” , anume Teziman şi Cîndea [ambii din Bucureşti] au căpătat funcţiuni importante în Basarabia.
- La Soroca conducătorul acţiunii teroriste a fost evreul Leizer Ghinsberg, gardian public la poliţia locală.
2.
Atentate şi asasinate
- Bandele evreo-comuniste au jefuit pe refugiaţii care nu aveau posibilitatea să se apere.
- În diferite gări, evreii comunişti, în grupuri cu drapele roşii, încercau să facă presiuni pentru a determina pe călători să coboare. În unele cazuri au cedat numai după ce călătorii s-au apărat cu focuri de armă.
- La Chişinău, o bandă de comunişti evrei, a încercat să linşeze pe studenţii teologi, care au scăpat numai datorită intervenţiei unui detaşament de jandarmi ce a făcut uz de arme.
- Inspectorul financiar Preotescu şi fostul inspector financiar pensionar, Pădureanu din Chişinăuau fost împuşcaţi.
- La Chişinău listele de executări au fost întocmite de intelectualii comunişti evrei avocat Carol Steinberg, avocată Etea Dinor şi dr. Derevici.
- La Chişinău avocatul EVREU Steinberg în fruntea unui grup a aruncat cu pietre în trupele române care se retrăgeau.
- Perceptorul şi notarul din comuna Ceadar-lung(Tighina) au fost omorîţi.
- Preotul Dujacovschi din Tighina.
- Şeful postului de jandarmi Abaclia – Tighina a fost împuşcat de evrei.
- Perceptorul şi agentul de percepţie din comuna Caraglia – Cahul au fot reţinuţi timp de 9 ore şi condamnaţi la moarte dar au reuşit să fugă.
- Comisarul ajutor Chela Grigore de la poliţia Vîlcov, sînt indicii că a fost omorît.
- În comunele din judeţul Cetatea Albă locuite şi de bulgari aceştia au făcut cauză comună cu comuniştii evrei, prilejuind incidente sîngeroase.
- În Cazaclia şi Ceadarlunga au fost omorîţi, notari preoţi şi poliţişti.
- La Reni au fost incidente grave între evreii care împuşcaseră 2 marinari români şi autorităţile româneşti. Evreii purtau brasarde roşii.
Au fost împuşcaţi 15-20 de terorişti evrei comunişti.
- În judeţul Cetatea Albă bandele comuniste
- Bandele evreo-comuniste au jefuit pe refugiaţii care nu aveau posibilitatea să se apere.
- În diferite gări, evreii comunişti, în grupuri cu drapele roşii, încercau să facă presiuni pentru a determina pe călători să coboare. În unele cazuri au cedat numai după ce călătorii s-au apărat cu focuri de armă.
- La Chişinău, o bandă de comunişti evrei, a încercat să linşeze pe studenţii teologi, care au scăpat numai datorită intervenţiei unui detaşament de jandarmi ce a făcut uz de arme.
- Inspectorul financiar Preotescu şi fostul inspector financiar pensionar, Pădureanu din Chişinăuau fost împuşcaţi.
- La Chişinău listele de executări au fost întocmite de intelectualii comunişti evrei avocat Carol Steinberg, avocată Etea Dinor şi dr. Derevici.
- La Chişinău avocatul EVREU Steinberg în fruntea unui grup a aruncat cu pietre în trupele române care se retrăgeau.
- Perceptorul şi notarul din comuna Ceadar-lung(Tighina) au fost omorîţi.
- Preotul Dujacovschi din Tighina.
- Şeful postului de jandarmi Abaclia – Tighina a fost împuşcat de evrei.
- Perceptorul şi agentul de percepţie din comuna Caraglia – Cahul au fot reţinuţi timp de 9 ore şi condamnaţi la moarte dar au reuşit să fugă.
- Comisarul ajutor Chela Grigore de la poliţia Vîlcov, sînt indicii că a fost omorît.
- În comunele din judeţul Cetatea Albă locuite şi de bulgari aceştia au făcut cauză comună cu comuniştii evrei, prilejuind incidente sîngeroase.
- În Cazaclia şi Ceadarlunga au fost omorîţi, notari preoţi şi poliţişti.
- La Reni au fost incidente grave între evreii care împuşcaseră 2 marinari români şi autorităţile româneşti. Evreii purtau brasarde roşii.
Au fost împuşcaţi 15-20 de terorişti evrei comunişti.
- În judeţul Cetatea Albă bandele comuniste
EVREIEŞTI
AU SCHINGIUIT PREOŢI,
LE-AU
ARS BĂRBILE CU ŢIGĂRI,
AU
DEVASTAT BISERICILE.
3.
Propaganda antinaţională
Încă înainte de retragerea de către autorităţile româneşti s-au constituit de către evreii comunişti locali comitete orăşeneşti, care, pe lîngă faptul că au organizat primirea trupelor sovietice cu flori şi pavoazări de drapele roşii, s-au dedat la manifestaţiuni ostile împotriva autorităţilor în retragere, patronînd şi îndemnînd în acelaşi timp acţiunea teroristă.
Conform instrucţiunilor acestor comitete, imediat ce s-a aflat de hotărîrea Consiliului de Coroană, evreii au înlocuit în grabă firmele româneşti cu altele ruseşti.
Cu ocazia trecerii trupelor române prin sate, oraşe şi gări, evreii manifestau ostil în unele cazuri aruncînd cu pietre.
În exodul lor, refugiaţii au avut de întîmpinat vexaţiuni, umilinţi şi lovituri, iar în unele cazuri au trebuit să lase în urmă morţi, numai datorită comuniştilor evrei, care, în afară de acestea, i-au devalizat de puţinele lucruri cu care mai scăpaseră.
Pe de altă parte, pentru a împiedica retragerea populaţiei româneşti, evrei distrugeau vehiculele cu care se retrăgeau românii, iar în unele cazuri au încercat să incendieze traversele de cale ferată pentru a provoca deraieri. Înşişi copii evrei, dintre unii chiar străjeri, aşteptau în gări trenurile refugiaţilor pentru a-i injuria şi a le arunca cu pietre sau orice obiecte ce le cădeau la îndemînă, creând o impresie dintre cele mai oribile.
De asemenea, refugiaţii basarabeni comentează faptul că împreună cu românii de peste Prut care se retrag în interiorul ţării sosesc grupuri de tineri evrei originari din Basarabia.
Aceşti tineri evrei au fost observaţi de către refugiaţii români că au o atitudine de veselie şi satisfacţie, ceea ce nu ar cadra cu situaţia celui ce îşi părăseşte avutul, cît de modest.
De asemenea, refugiaţii români afirmă că ar fi observat la aceşti tineri evrei că posedă valută forte, dolari şi lire sterline, care nu ar putea fi justificată de ocupaţiile lor şi nici de veniturile normale, după cum nu ar fi necesară într-un caz de exod normal, cînd nevoile şi le-ar putea satisface prin lei.
Considerînd şi faptul că, actualmente, mişcarea populaţiei evreieşti basarabene este înspre Basarabia, nicidecum în sensul părăsirii acestei provincii, cercurile menţionate formulează presupunerea că aceşti tineri basarabeni au de îndeplinit în ţara noastră misiuni contra ordinei publice şi siguranţei Statului.
Încă înainte de retragerea de către autorităţile româneşti s-au constituit de către evreii comunişti locali comitete orăşeneşti, care, pe lîngă faptul că au organizat primirea trupelor sovietice cu flori şi pavoazări de drapele roşii, s-au dedat la manifestaţiuni ostile împotriva autorităţilor în retragere, patronînd şi îndemnînd în acelaşi timp acţiunea teroristă.
Conform instrucţiunilor acestor comitete, imediat ce s-a aflat de hotărîrea Consiliului de Coroană, evreii au înlocuit în grabă firmele româneşti cu altele ruseşti.
Cu ocazia trecerii trupelor române prin sate, oraşe şi gări, evreii manifestau ostil în unele cazuri aruncînd cu pietre.
În exodul lor, refugiaţii au avut de întîmpinat vexaţiuni, umilinţi şi lovituri, iar în unele cazuri au trebuit să lase în urmă morţi, numai datorită comuniştilor evrei, care, în afară de acestea, i-au devalizat de puţinele lucruri cu care mai scăpaseră.
Pe de altă parte, pentru a împiedica retragerea populaţiei româneşti, evrei distrugeau vehiculele cu care se retrăgeau românii, iar în unele cazuri au încercat să incendieze traversele de cale ferată pentru a provoca deraieri. Înşişi copii evrei, dintre unii chiar străjeri, aşteptau în gări trenurile refugiaţilor pentru a-i injuria şi a le arunca cu pietre sau orice obiecte ce le cădeau la îndemînă, creând o impresie dintre cele mai oribile.
De asemenea, refugiaţii basarabeni comentează faptul că împreună cu românii de peste Prut care se retrag în interiorul ţării sosesc grupuri de tineri evrei originari din Basarabia.
Aceşti tineri evrei au fost observaţi de către refugiaţii români că au o atitudine de veselie şi satisfacţie, ceea ce nu ar cadra cu situaţia celui ce îşi părăseşte avutul, cît de modest.
De asemenea, refugiaţii români afirmă că ar fi observat la aceşti tineri evrei că posedă valută forte, dolari şi lire sterline, care nu ar putea fi justificată de ocupaţiile lor şi nici de veniturile normale, după cum nu ar fi necesară într-un caz de exod normal, cînd nevoile şi le-ar putea satisface prin lei.
Considerînd şi faptul că, actualmente, mişcarea populaţiei evreieşti basarabene este înspre Basarabia, nicidecum în sensul părăsirii acestei provincii, cercurile menţionate formulează presupunerea că aceşti tineri basarabeni au de îndeplinit în ţara noastră misiuni contra ordinei publice şi siguranţei Statului.
ll.
EVREII DIN RESTUL ŢĂRII
Comunicarea
vestei acceptării notei ultimative a avut ca efect brusca schimbare
de atitudine în totalitatea cercurilor evreieşti. Părăsind teama
şi atitudinea de rezervă manifestată pînă atunci, datorită
măsurilor cu caracter naţionalist luate în cadrul noii organizaţii
politice de Stat, aceste cercuri au adoptat o atitudine de accentuată
veselie, manifestată îndeosebi prin comentarii zgomotoase în
grupuri numeroase pe străzi şi în locuri publice, asupra
evenimentelor în curs de desfăşurare, din care nu au fost excluse
aprecieri jignitoare la adresa ţării noastre, a conducătorilor
Statului, a armatei şi a tot ce este românesc şi în acelaşi timp
o vie simpatie pentru acţiunea Sovietelor, precum şi atitudini
sfidătoare faţă de cetăţenii români.
Acestei veselii i-au corespuns o altă serie de manifestări, exprimînd neîndoios brusca dar nejustificata simpatie a evreilor, faţă de comunism, Soviete şi Armata Roşie. Astfel, cu acest trist prilej, în toate casele evreieşti avînd aparat de radio-recepţie s-au ascultat posturile emiţătoare sovietice, neomiţîndu-se să se deschidă larg ferestrele, îndeosebi în timpul cînd acestea transmiteau ,,Internaţionala”, care apoi a fost cu insistenţă îngînată de către ascultători.
S-au încercat apoi răspîndirea discretă a fotografiilor lui Stalin şi a celorlalţi conducători sovietici, precum şi confecţionarea de steaguri roşii.
Cu prilejul ultimelor examene, studenţii evrei de la Politehnică au devenit provocatori faţă de colegii lor creştini.
Tuturor acestora li s-a adăugat o întreagă serie de zvonuri, colportate cu insistenţă în toate straturile sociale, după care încearcă să se arate că acţiunea Sovietelor, nu este limitată şi că în scurt timp, Armata Roşie, depăşind limitele indicate va ocupa diverse regiuni din ţară.
În acest sens, evreii cunoscuţi ca avînd legături cu mişcarea comunistă, discută că tendinţa reală a Uniunii Sovietice este de a extinde revoluţia în primul rînd în Balcani, unde cadrele sînt pregătite dinainte şi unde se aşteptau numai prilejurile.
Ocuparea Basarabiei şi nordului Bucovinei – discută cercurile comuniştilor evrei – constituie o primă etapă pentru înfăptuirea planului sovietic, care actualmente urmăreşte cu persistenţă să exploateze orice eveniment şi prin zvonuri abil lansate sau prin deformarea realităţilor să creeze o stare generalizată de nemulţumiri, iar la un moment dat să găsească pretextul pentru o intervenţie a armatelor roşii în ţara noastră care să sprijine şi să fie paralelă cu declanşarea revoluţiei comuniste în România.
Ca şi la Bucureşti, în provincie şi îndeosebi la Timişoara, populaţia evreiască locală la aflarea vestei, şi-a manifestat satisfacţia prin aceleaşi gesturi şi manifestări.
După răspîndirea în opinia publică a ştirilor privind jaful şi acţiunea teroristă întreprinsă de evrei la intrarea trupelor sovietice în provinciile ocupate, veselia ce cuprinsese cercurile evreieşti din Capitală şi provincie dispărînd, a făcut loc unei acute îngrijorări faţă de perspectivele unor ample represiuni ce se presupunea că urmează a se întreprinde ca urmare a terorismului la care s-au dedat coreligionarii lor din Basarabia şi Bucovina.
Sesizînd indignarea ce a cuprins întreaga suflare românească la aflarea celor petrecute în Basarabia şi Bucovina, conducătorii evreilor în frunte cu dr. Filderman şi Şef Rabinul Alexandru Şafran au recomandat expres coreligionarilor lor, prin intermediul comunităţilor să se abţină de la orice manifestare ce ar putea crea incidente cu populaţia românească.
S-a insistat în acest sens asupra necesităţii ca evreii să se abţină în timpul liber de a circula pe străzi, şi, stînd în case, să evite orice contact cu populaţia autohtonă.
Urmînd sfaturile primite, evreii s-au reţinut în ultimele zile de la orice manifestaţii publice, luînd în acelaşi timp măsuri pentru a reduce sau evita din efectele unor eventuale devastări.
În acest sens, evreii, atît cei din Capitală cît şi cei din provincie, s-au retras din timp în cadrul cercurilor lor, negustorii şi-au închis magazine le stingînd luminile şi trăgînd obloanele, iar diversele instituţii şi-au întărit paza prin posturi de alarmă şi grupuri de tineri sionişti.
Răspîndindu-se ştirea că autorităţile române ar studia modalitatea întreprinderii unui recensămînt al evreilor originari din Basarabia şi Bucovina,, aflaţi în alte provincii, în vederea expedierii lor în localităţile de origine, cei vizaţi şi-au făcut pregătirile de plecare, lichidîndu-şi în grabă întreprinderile, şi în numeroase cazuri, părăsind singuri localităţile unde-şi aveau sediul pentru a se duce în provinciile ocupate.
Teama de eventuale represalii, precum şi propaganda, întreprinsă de evrei basarabeni de a imita gestul lor, au creat, îndeosebi în rîndul evreilor aparţinînd micii burghezii, un pronunţat curent de emigrare în provinciile ocupate.
Această acţiune îşi găseşte în plus aprobarea unor cercuri conducătoare evreieşti în frunte cu dr. Filderman, Şef Rabinul dr. Şafran şi scriitorul Horia Carp, care întrevăd astfel descongestionarea teritoriului ţării noastre de un important număr de evrei, ceea ce speră să aducă într-o oarecare măsură, o ameliorare, cel puţin temporară a problemei evreieşti din România.
În schimb se constată opoziţia manifestată de către cercurile evreieşti sioniste socialiste, care militează pentru emigrarea evreilor în Palestina.
Deşi cuprinşi de panică, o bună parte din evrei continuă să păstreze, fără a-şi exterioriza prea mult sentimentele, o atitudine ostilă ţării noastre, manifestînd îndeosebi prin lansarea de zvonuri privind o eventuală agravare a actualei situaţii a ţării noastre, precum şi în viaţa economică, printr-o categorică abţinere de la îndeplinirea oricăror acţiuni comerciale şi de credit.
În afară de aceasta se constată că evreii au refuzat în ultimele zile de a-şi achita obligaţiunile ce le au faţă de fisc. În afară de acestea, încercînd prin aceasta să creeze dificultăţi Statului după sistemul practicat în timpul guvernării Goga-Cuza.
Excepţie făcînd de la atitudinea manifestată de evrei în actualele împrejurări, membrii cercului ,,Mutualitatea”, cu sediul în str. Spătarului nr. 15, ce critică cu asprime acţiunea teroristă întreprinsă de coreligionarii lor din Basarabia şi Bucovina şi sînt decişi să participe cu maximum de mijloace al ajutorarea refugiaţilor.
Explicaţia acestei atitudini constă în aceea că membrii acestui cerc sînt în majoritate bine situaţi materialiceşte şi în totalitatea lor se recrutează dintre refugiaţi din URSS care au avut de suferit de pe urma instaurării regimului bolşevic în acest stat.
Acestei veselii i-au corespuns o altă serie de manifestări, exprimînd neîndoios brusca dar nejustificata simpatie a evreilor, faţă de comunism, Soviete şi Armata Roşie. Astfel, cu acest trist prilej, în toate casele evreieşti avînd aparat de radio-recepţie s-au ascultat posturile emiţătoare sovietice, neomiţîndu-se să se deschidă larg ferestrele, îndeosebi în timpul cînd acestea transmiteau ,,Internaţionala”, care apoi a fost cu insistenţă îngînată de către ascultători.
S-au încercat apoi răspîndirea discretă a fotografiilor lui Stalin şi a celorlalţi conducători sovietici, precum şi confecţionarea de steaguri roşii.
Cu prilejul ultimelor examene, studenţii evrei de la Politehnică au devenit provocatori faţă de colegii lor creştini.
Tuturor acestora li s-a adăugat o întreagă serie de zvonuri, colportate cu insistenţă în toate straturile sociale, după care încearcă să se arate că acţiunea Sovietelor, nu este limitată şi că în scurt timp, Armata Roşie, depăşind limitele indicate va ocupa diverse regiuni din ţară.
În acest sens, evreii cunoscuţi ca avînd legături cu mişcarea comunistă, discută că tendinţa reală a Uniunii Sovietice este de a extinde revoluţia în primul rînd în Balcani, unde cadrele sînt pregătite dinainte şi unde se aşteptau numai prilejurile.
Ocuparea Basarabiei şi nordului Bucovinei – discută cercurile comuniştilor evrei – constituie o primă etapă pentru înfăptuirea planului sovietic, care actualmente urmăreşte cu persistenţă să exploateze orice eveniment şi prin zvonuri abil lansate sau prin deformarea realităţilor să creeze o stare generalizată de nemulţumiri, iar la un moment dat să găsească pretextul pentru o intervenţie a armatelor roşii în ţara noastră care să sprijine şi să fie paralelă cu declanşarea revoluţiei comuniste în România.
Ca şi la Bucureşti, în provincie şi îndeosebi la Timişoara, populaţia evreiască locală la aflarea vestei, şi-a manifestat satisfacţia prin aceleaşi gesturi şi manifestări.
După răspîndirea în opinia publică a ştirilor privind jaful şi acţiunea teroristă întreprinsă de evrei la intrarea trupelor sovietice în provinciile ocupate, veselia ce cuprinsese cercurile evreieşti din Capitală şi provincie dispărînd, a făcut loc unei acute îngrijorări faţă de perspectivele unor ample represiuni ce se presupunea că urmează a se întreprinde ca urmare a terorismului la care s-au dedat coreligionarii lor din Basarabia şi Bucovina.
Sesizînd indignarea ce a cuprins întreaga suflare românească la aflarea celor petrecute în Basarabia şi Bucovina, conducătorii evreilor în frunte cu dr. Filderman şi Şef Rabinul Alexandru Şafran au recomandat expres coreligionarilor lor, prin intermediul comunităţilor să se abţină de la orice manifestare ce ar putea crea incidente cu populaţia românească.
S-a insistat în acest sens asupra necesităţii ca evreii să se abţină în timpul liber de a circula pe străzi, şi, stînd în case, să evite orice contact cu populaţia autohtonă.
Urmînd sfaturile primite, evreii s-au reţinut în ultimele zile de la orice manifestaţii publice, luînd în acelaşi timp măsuri pentru a reduce sau evita din efectele unor eventuale devastări.
În acest sens, evreii, atît cei din Capitală cît şi cei din provincie, s-au retras din timp în cadrul cercurilor lor, negustorii şi-au închis magazine le stingînd luminile şi trăgînd obloanele, iar diversele instituţii şi-au întărit paza prin posturi de alarmă şi grupuri de tineri sionişti.
Răspîndindu-se ştirea că autorităţile române ar studia modalitatea întreprinderii unui recensămînt al evreilor originari din Basarabia şi Bucovina,, aflaţi în alte provincii, în vederea expedierii lor în localităţile de origine, cei vizaţi şi-au făcut pregătirile de plecare, lichidîndu-şi în grabă întreprinderile, şi în numeroase cazuri, părăsind singuri localităţile unde-şi aveau sediul pentru a se duce în provinciile ocupate.
Teama de eventuale represalii, precum şi propaganda, întreprinsă de evrei basarabeni de a imita gestul lor, au creat, îndeosebi în rîndul evreilor aparţinînd micii burghezii, un pronunţat curent de emigrare în provinciile ocupate.
Această acţiune îşi găseşte în plus aprobarea unor cercuri conducătoare evreieşti în frunte cu dr. Filderman, Şef Rabinul dr. Şafran şi scriitorul Horia Carp, care întrevăd astfel descongestionarea teritoriului ţării noastre de un important număr de evrei, ceea ce speră să aducă într-o oarecare măsură, o ameliorare, cel puţin temporară a problemei evreieşti din România.
În schimb se constată opoziţia manifestată de către cercurile evreieşti sioniste socialiste, care militează pentru emigrarea evreilor în Palestina.
Deşi cuprinşi de panică, o bună parte din evrei continuă să păstreze, fără a-şi exterioriza prea mult sentimentele, o atitudine ostilă ţării noastre, manifestînd îndeosebi prin lansarea de zvonuri privind o eventuală agravare a actualei situaţii a ţării noastre, precum şi în viaţa economică, printr-o categorică abţinere de la îndeplinirea oricăror acţiuni comerciale şi de credit.
În afară de aceasta se constată că evreii au refuzat în ultimele zile de a-şi achita obligaţiunile ce le au faţă de fisc. În afară de acestea, încercînd prin aceasta să creeze dificultăţi Statului după sistemul practicat în timpul guvernării Goga-Cuza.
Excepţie făcînd de la atitudinea manifestată de evrei în actualele împrejurări, membrii cercului ,,Mutualitatea”, cu sediul în str. Spătarului nr. 15, ce critică cu asprime acţiunea teroristă întreprinsă de coreligionarii lor din Basarabia şi Bucovina şi sînt decişi să participe cu maximum de mijloace al ajutorarea refugiaţilor.
Explicaţia acestei atitudini constă în aceea că membrii acestui cerc sînt în majoritate bine situaţi materialiceşte şi în totalitatea lor se recrutează dintre refugiaţi din URSS care au avut de suferit de pe urma instaurării regimului bolşevic în acest stat.
Surse:
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Responsabilitatea juridica pentru comentariile pe care le faceti pe acest site va apartine exclusiv dumneavoastra